Motivatie didactische toepassing

Deze klassite is gebaseerd op het volgende leerplan: Leerplan secundair onderwijs Nederlands, derde graad ASO, TSO, KSO, Katholiek Secundair Onderwijs, 2006/0279/008.
De leerplandoelstellingen waarop deze blog van toepassing is:
 - leerplandoelstelling "leerlingen maken kennis met het literaire bedrijf" (p. 44-46); specifieke eindtermen ASO "Taal en cultuur" (p. 95)

Leerlingen maken kennis met het literaire bedrijf:
Literair lezen confronteert leerlingen met de wereld van het boek, de poëzie, het theater.
• voor leerlingen uit a- en b-richtingen
Leerlingen maken kennis met werken uit het eigen cultuurgoed die aansluiten bij hun belevingswereld, met canonwerken, met de belangrijkste periodes en stromingen uit onze cultuur. Door de confrontatie met teksten uit andere culturen worden de leerlingen ook ingewijd in die culturen.

Specifieke eindtermen ASO:
Taal en cultuur
De leerlingen kunnen
8) elementen uit de literatuurgeschiedenis, zoals stromingen, aanwenden om teksten in hun historische, politieke en sociale context te plaatsen.

Aan de hand van deze blog gaan de leerlingen de leerstof zelfstandig verwerven. Het gaat hier dus om een individualiserende werkvorm waarbij de leerlingen zelfstandig de theorie op de blog zullen doorlopen en de bijhorende oefeningen maken. Ik zal de leerlingen coachen wanneer ze hierbij vragen hebben of problemen ondervinden.
De leerlingen kunnen steeds gebruik maken van het forum om vragen te stellen. De blog is natuurlijk zo opgemaakt dat de leerlingen niet op het internet moeten surfen om zelf nog bijkomende informatie op te zoeken. De blog biedt voldoende informatie aan. Zo blijven de leerlingen gefocust op deze internetpagina en zijn ze niet afgeleid om naar pagina's te surfen om dan ten slotte niet meer bij de leerstof betrokken te zijn. De leerlingen onderzoeken zelf de blog en verrichten ook voldoende denkactiviteit door de oefeningen.
De leerstof sluit trouwens perfect aan bij de vorige lessen over literatuurstromingen. De nieuwe aangeboden leerstof wordt zo als het ware ingebed in de kennis die de leerlingen reeds verworven hebben.
Eén pagina van de blog wordt gewijd aan herhaling. Zo wordt aan het herhalingsprincipe tegemoet gekomen. De oefeningen maken onder andere ook deel uit van het herhalingsprincipe.
Dankzij deze blog wordt er rekening gehouden met elke individuele leerling (= individualisatieprincipe). De leerlingen kunnen op hun eigen leertempo de leerstof verwerven en oefeningen maken. De blog is ook opgebouwd volgens het beperkingsprincipe. Op deze blog staan er vier literaire stromingen, een herhaling en (herhalings)oefeningen. De geselecteerde leerdoelen zijn afgestemd op de verwerkingscapaciteiten van de leerlingen.

Deze blog komt tegemoet aan een aantal didactische principes, zodat het zelfstandig verwerven door de leerlingen een grote meerwaarde krijgt. In deze blog wordt er aanschouwelijk materiaal getoond (= aanschouwelijkheidsprincipe). De leerlingen krijgen foto's en filmpjes te zien, zodat ze de leerstof concreet en met meerdere zintuigen kunnen waarnemen. Een ander principe dat aan bod komt is het activiteitsprincipe. Doordat de leerlingen zelfstandig leerstof moeten verwerven, zijn ze actief bezig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.